Nieuwe naam voor Enterprise Architecture?
Verslag van de EACBPM Conference 2016 in London
Maandag en dinsdag 13 en 14 juni was ik op de Enterprise Architecture Conference (EAC) van het IRM-UK in London. Een conferentie waarvoor NAF-leden korting kunnen krijgen, die wordt gecombineerd met een conferentie over Business Process Management (BPM), en waar coryfeeën John Zachman en Roger Burlton vaste gast zijn.
Dit jaar met keynote speakers Ashley Barganza van de Brunel University in London, en Gerben Wierda van APG. Beide met een goed verhaal en goed gepresenteerd. Met een publiek dat vergelijkbaar is met dat van het LAC, met dat verschil dat er in Londen meer dan 30 nationaliteiten aanwezig zijn op het totaal van zo’n 300 bezoekers. Een internationale versie van het LAC, so to speak.
Goede keynotespeakers dus, die de toon hebben gezet en ons aanspreken op het volgende:
- We hebben foute aannames
- We moeten ons concentreren op de vraag hoe we continue verandering kunnen faciliteren
- We moeten alle hoop op future states laten varen.
GEEN FUTURE STATE MEER, MAAR FOCUS OP CONTINUE VERANDERING
Barganza gaf aan dat we als architecten denken iets te veranderen aan een organisatie, terwijl we daar niet het juiste gereedschap voor hebben. We plannen geen tijd voor emotionele en politieke onderwerpen. Hoezo een future state vaststellen, terwijl de vraag van de business is hoe we met voortdurende veranderingen moeten omgaan. De nieuwe opgave van de Enterprise Architect is om daar een antwoord op te vinden. Enterprise Architectuur is eigenlijk Change Management, maar dan niet op een traditionele manier (hij haalde alle 8 stappen van Kotter onderuit), maar gericht op Continuous Change. Dat is de uitdaging.
Wierda gaf eigenlijk dezelfde boodschap, met andere metaforen en voorbeelden. Aan de hand van het schaakspel geeft hij ook in zijn boek en blog aan dat het niet om het design van het einde gaat, maar om het bedenken van de beste volgende stap.
NIEUWE ARCHIMATE® 3.0
Een boodschap met een wat andere strekking was de lancering van ArchiMate® 3.0. Namens The Open Group deed Marc Lankhorst een trotse en officiële lancering van de nieuwe versie. Veel verbeteringen een aanvullingen die de taal verder vervolmaken. Marc moest overigens toegeven dat er alweer nieuwe verbeteringen in de pen zijn. Over continue verandering gesproken.
“ENTERPRISE ARCHITECTURE IS DEAD! LONG LIVE BUSINESS DESIGN”
De trend van het onderuit halen van traditionele manieren van denken in de Enterprise Architect, was een rode draad door veel presentaties die veelal leidde tot het verwerpen van de term Enterprise Architecture en het introduceren van een nieuwe term.
Lorne Mitchell en Michael Noonan zetten de toon met de titel “Enterprise Architecture is dead! Long live Business Design!” Het woordje Design refereert aan Design Thinking, aan de design-wereld waar de klantbeleving voorop staat en het ontwerp-proces als een artistiek of innovatie-proces wordt ingericht, met een continue afwisseling tussen convergeren (focus) en divergeren (Inspiratie). Zij raakten een kern waar velen zich in konden vinden, hoewel de blauwdruk-denkers zich duidelijk miskend voelden.
Maar er kwamen meer alternatieve namen. Zo werd er door Qualisoft aan de hand van een case bij Olie- en Gasbedrijf VNG Norge een New Management System gepresenteerd, een soort dashboard voor het management waarin allerlei architectuur-elementen terugkomen zonder dat ze die naam dragen; een architectuur-overzicht en publicatiemiddel dat het management en andere lezers niet afschrikt met vakjargon.
In een case van het Deense pensioenfonds PFA werd een Enterprise Navigation system gepresenteerd, met dezelfde strekking: publicatie van overzichten die inzicht geven in de strategie en uitvoering van de organisatie, met de intentie om silo’s in de organisatie te doorbreken.
AANDACHT EN LUISTEREN
Tijdens de diverse discussies werd al gauw duidelijk dat het niet om het label van ons vak gaat, maar om de strekking van wat je te bieden hebt. Het denken in termen van Design Thinking gaat daarbij verder dan de anderen; dat gooit niet alleen de term in de prullenbak, maar introduceert ook een andere focus, namelijk focus op de klantbeleving. Uiteindelijk draait het allemaal om focus, aandacht: aandacht voor je gesprekspartner, aandacht voor de organisatie, aandacht voor je opdrachtgever, aandacht voor de klant.
Dat was ook de strekking van gast-acteur Neil Mullarkey die aan het einde van de 1e dag het publiek bezighield met technieken uit de theaterwereld, bekend onder de term Improv. We werden als publiek aan het werk gezet om communicatie-spelletjes te spelen met onze buren in de conferentiezaal. Vermakelijk en leerzaam, met één overheersende boodschap die we ons als enterprise architecten mogen aantrekken: luisteren en empathie zijn veel belangrijker dan de rest, als je iets wil bereiken. Open deur? Niet als je het gaat toepassen met Improv technieken. Niet meteen gaan praten, écht niet, alleen maar luisteren.