Architectuur /   |   23 december 2021

Solventa boekenblog #3: Make disruption work

Avatar foto Pieter van Dijk

Ieder jaar organiseert Solventa het ‘boekenbal’. We lezen dan in kleine groepen een boek en delen de ervaringen met collega’s. Graag delen we onze bevindingen in de blogserie ‘Solventa boekenblog’. Het derde boek dat we bespreken is ‘Make disruption work’ van Alexandra Yankovich en Tom Voskes.  Waar gaat het over? Wat kunnen we er vanuit architectuur mee? Pieter van Dijk bespreekt het.

Het boek is goed leesbaar: de boodschap wordt met korte prikkelende stellingen uiteengezet. De stellingen zijn voorzien van voorbeelden uit de praktijk.

De boodschap

De boodschap van het boek is: het gaat om de behoefte van de klant. Organisaties die de behoefte van de klant het beste kennen en kunnen invullen, zullen door exponentiele groei de concurrentie ver achter zich laten. Technologische ontwikkelingen zoals robotica, kunstmatige intelligentie (ai), virtual en augmented reality en Internet of Things zullen digitale disruptie verder versnellen.

Het boek beschrijf de ‘nieuwe regels’ in een disruptieve wereld en de kern van de winnende strategie. Vervolgens worden de uitgangspunten voor de inrichting van organisatie, technologie, bemensing en cultuur van de organisatie toegelicht.

Het boek beschrijft WAT een organisatie moet doen om disruptie in een markt te bereiken. HOE de disruptie te organiseren wordt niet erg uitgebreid besproken.

Architectuur en disruptie

Het boek onderscheid drie vormen van digitale disruptie, met verschillende tijdshorizon:

  • Optimalisatie: verbeteren van de huidige operatie met een horizon < 1 jaar.
  • Transformatie: beter bedienen van digitale klanten met een horizon 1 – 3 jaar.
  • Disruptie: ontwikkelen van nieuwe bedrijfsmodellen en aanboren van nieuwe markten met een horizon > 3 jaar.

Nieuwe bedrijfsmodellen en markten ontstaan naast de ‘oude’ en leiden tot transformatie van de organisatie (‘enterprise transformatie’). Het organiseren van disruptie en de transformatie van een organisatie vereist een plan. Architectuur is een belangrijk onderdeel van dit plan:

  • Architectuur geeft inzicht in de verbinding van de organisatie met de omgeving en informatievoorziening.
  • Architectuur zorgt voor een bedrijfsmodel waarin organisatie, processen en informatievoorziening op elkaar afgestemd zijn.
  • Architectuur is een voorwaarde voor goede informatievoorziening:
    • Uitstekende gebruikservaring door klanten van de informatiesystemen.
    • Informatie en inzicht over de klant en zijn/haar gedrag zijn voorwaardelijk voor de kennis van de behoefte van klanten.
    • Wendbare informatiesystemen zodat snel op veranderingen ingespeeld kan worden.
    • Verandering zijn precies op tijd ingericht om de snelle groei te ondersteunen.
    • Een schaalbare en robuuste IT infrastructuur.

 

 

Bespreek de mogelijkheden
3