Business versus ICT!?
Ervaar jij het ook zo? Als ik bij een nieuwe opdrachtgever over de vloer kom voel ik vaak een lichte tot matige spanning. Ik bedoel dan niet de spanning van de nieuwe uitdaging, de vlinders in je buik om weer iets nieuws op te pakken. Nee, ik bedoel de spanning tussen de business en ICT. Onlangs voelde ik het weer en dat doet iets met me.
Gaan we er samen voor?
Als architect voel ik mij verantwoordelijk voor het succesvol richten en sturen van veranderingen. Dat doe ik niet zomaar, die richting is gebaseerd op de bedrijfsstrategie en geeft invulling aan de missie, visie en doelen van de organisatie. En wanneer we als organisatie succesvol willen zijn (lees onze doelen willen halen) dan lukt dat toch het beste als we er samen voor gaan? Ik geniet er telkens weer van als we met z’n allen een stap dichter bij onze doelen komen.
Wie scoort er nu in z’n eentje?
Wie aan groepssport doet snapt haarfijn wat ik bedoel. Het doel is ‘de pot winnen’, de strategie is ‘punten scoren’. Nee niet ‘voorkomen dat de tegenstander scoort’, dat is eerder een tactiek. Iedere keer dat we scoren zijn we als groep in extase (meer dan wanneer we voorkomen dat de tegenstander scoort). En wees nou eerlijk, hoe vaak scoor je helemaal in je eentje? Precies!
In een organisatie is het niet anders. Waarom voel ik dan toch geregeld die spanning tussen ‘business’ en ICT? Zitten ze niet in hetzelfde team? Dat wel, maar meestal zijn de ‘individuele’ doelen en plannen onvoldoende afgestemd, ze functioneren dus niet als team. De afzonderlijke plannen zijn niet slecht, ze passen alleen niet goed op elkaar, de samenhang ontbreekt.
Een architect stuurt op samenhang
Het missen van samenhang maakt het halen van bedrijfsdoelen complex. En laat “het helpen oplossen van complexe vraagstukken” net een van de belangrijke taken van de architect zijn.
Architecten die net als ik GEA (General Enterprise Architecting) kennen weten dat we complexe vraagstukken kunnen oplossen vanuit een integrale benadering. Alle voor een vraagstuk relevante besturingsinvalshoeken (perspectieven) moeten actief betrokken worden bij het formuleren van de oplossing. Dit noemen we ook wel: sturen op samenhang.
Sturen op samenhang versterkt niet alleen de inhoudelijke samenhang, maar ook de sociale cohesie binnen een organisatie. Dus als ik die spanning tussen ‘business’ en ICT voel, weet ik dat ik moet gaan sturen op samenhang. Niet geforceerd maar wel bewust, om het mogelijk te maken richting en sturing te geven aan noodzakelijke veranderingen.